VOORKOMEN

Onze badmintonbond”, “Badminton Nederland”, komt regelmatig met gevraagde en ongevraagde adviezen aan haar verenigingen. Vaak is zo’n advies ontstaan uit wat de badmintonbond zoal tegen komt. Een van de laatste is het standaardwerk “Start”. Bedoeld om verenigingen te ondersteunen in het begeleiden van verse leden. Ongetwijfeld hebben onze trainers dit standaardwerk tussen de oren zitten.

startEen onderdeel in “Start” is niet alleen heel nuttig voor de starters onder ons, maar zeker ook voor alle spelers en doorgewinterde recreanten. Na de zomerse rustperiode wordt er een seizoen lang heftig gewerkt aan de opbouw van wat genoemd kan worden de “Badminton pijntjes”. Gelukkig komt de volgende zomer vaak als redding om het chronische een beetje weg te moffelen.

Daarom voor u vrijwel integraal een supercitaat uit “Start”’.

<Citaat>

Ervaring leert dat mensen boven de 30 jaar – de doelgroep van START – meer kans lopen op blessures. Zeker als zij al langere tijd niet meer hebben gesport. Daarnaast neemt het herstel van blessures langer in beslag. De warming-up is daarom een vast onderdeel van de trainingsmethode en er zijn specifieke warming-up oefeningen omschreven voor badminton. Hieronder staan enkele tips waarmee de trainer de kans op een blessure kunt verkleinen:

  • algemene warming-up: laat de deelnemers rustig van start gaan met warmlopen en losmakende oefeningen; rekken: voer vervolgens dynamische rekoefeningen uit voor de verschillende spiergroepen;

  • sportspecifieke warming-up: laat de deelnemers rustig inslaan (niet smashen en niet op maximale kracht) en zorg dat ze daarbij in beweging blijven;

  • sluit na de training af met een cooling-down, oftewel een omgekeerde warming-up. In plaats van het opvoeren van de intensiteit, bouw je deze nu af (maak mogelijk gebruik van de hartslagmeter).

Zoals eerder gezegd is badminton een sport waarbij vrijwel alle spiergroepen van het lichaam continu actief zijn. Het is een snelle sport, waarbij met name de beenspieren en de spieren van de ‘slagarm’ zwaar belast worden. Door de snelheid waarmee het spel gespeeld wordt, worden ook de gewrichten vaak op de proef gesteld.

We zetten een aantal badmintonspecifieke blessures op een rij:

  •  Lopersknie (Chondropathie)

Klachten: Pijn (meestal brandend) aan de achterkant en rondom de knieschijf. Soms wordt de knie enigszins dik na afloop van een training. Behandeling: ijs bij zwelling, rekken van de quadriceps en hamstrings vooraf en achteraf. Extra maatregelen: Patellabandje (brace).

  • Achillespeesontsteking

Klachten: pijn en zwelling van de pees, startstijfheid, pijn bij lopen en oprekken achillespees (met voet plat op de grond rekken) en op de tenen staan zijn pijnlijk. Behandeling: rekken kuitspier, tijdelijk minder badmintonnen (of stoppen) Extra maatregelen: nieuwe schoenen (meer steun, andere voetbelasting), inleghakje, fysiotherapie.

  • Scheenbeenirritatie (shin splints)

Klachten: pijn en verdikking langs de binnenscheenbeenrand. Behandeling: rekken kuitspieren en achillespees, sprongbelasting voorkomen, ijs bij zwelling. Extra maatregelen: nieuwe schoenen (minder stroeve zool), steunzooltje. (na verdwijnen van zwelling kan worden getapet).

  • Enkelverstuiking (distorsie)

Klachten: pijn, zwelling en verkleuring bij meestal voorste of middelste enkelband of pezen. Op de enkel rusten is pijnlijk. Behandeling: ijsbehandeling, enkel hoog leggen, eventueel drukverband aanleggen (na verdwijnen van zwelling kan worden getapet). Extra maatregelen: tapen, enkelbrace, rustige opbouw met oefeningen waarbij men alleen maar voor- en achterwaarts hoeft te lopen en in een zelf te bepalen tempo, evenwichtsoefeningen op één been.

  • Geïrriteerde schouderpees (overbelasting rotator cuff)

Klachten: pijn tijdens het heffen van de arm en bij bovenhandse slagen. Behandeling: tijdelijk stoppen met badminton. Extra maatregelen: fysiotherapie, slagtechniek aanpassen (shuttle voor je raken).

  • Acute (onder)rugblessure (hyperflexie of hyperextensie)

Klachten: (stekende) pijn in onderrug na een onverwachte draaiing, na enige tijd stijfheid van de onderrugspieren. Behandeling: tijdelijk stoppen met badminton, buiten de baan blijven bewegen. Extra maatregelen: bij afname pijn rustige opbouw met oefeningen waarbij men geen onverwachte bewegingen hoeft te maken, core stability trainen.

  • Ontstoken peesblad voet (fasciitis plantaris)

 Klachten: pijn onder
de voetboog (hielspoor). Behandeling: rekken peesblad, ijsbehandeling. Extra maatregelen: schoenaanpassing, steunzooltje.

</Citaat>

Niet iedereen laat zich het regiem van de training welgevallen. Vooral de recreanten gaan er nogal onbevangen in. Geen punt als badmintonplezier nummer een is. Bovenstaande tips zijn altijd handig om mee te nemen als je badminton nog lang als nummer een wil laten gelden.