Aan de slag

BVH voorjaarstoernooien hap

Na de winter schreeuwt het lichaam weer om puur en vers groen. Organen en spieren vuren hun boodschap in een alsmaar uitdijende stroom op onze willoze hersentjes. Uiteindelijk tegen schreeuwen aan. Willen of niet is geen onderwerp, er zal vers gegeten gaan worden.

Gelukkig hebben we als BVH spelers een streepje voor. Midden in het Westland is in het vroege voorjaar al vers groen te scoren. Als begin februari heel Nederland snakt naar een verse aanvulling van mineralen en vitaminen ligt het hier in de buurt al voor het rapen.

In een van de Stalletjes langs de Weg (Van Ockenburglaan) is het zeker te halen en voor een zeer gunstige prijs. Het zijn knapperige raapstelen ook wel een bekend als bladmoes.

rstln

Het volgende recept staat dan ook in het teken van de raapsteel.  Lekker veel geeft weinig calorieën maar een boost aan vitaminen C, Caroteen, Calcium en IJzer. De raapsteel is makkelijk en snel te bereiden. De smaak is lekker pittig. Voor stamppot tot en met soep zeer geschikt. Echt de moeite waard een keer te proberen. De beloning wacht, een goed humeur waarmee de lente kan starten.

Bijzonder, Vegetarisch en Hartstikke lekker

De ingrediënten voor 2 personen: 300 gram pasta (bijvoorbeeld vlinderpasta) – een bosje raapstelen – 100 gram crème fraîche – een potje zongedroogde tomaatjes – verse Parmezaanse kaas – wat zout en peper

Kook de pasta volgens de aanwijzingen op het pak. Was de raapstelen en hak ze klein. De zongedroogde tomaatjes snijd je in stukjes. Meng de gare pasta met de crème fraîche, raapstelen en tomaatjes. Breng op smaak met peper en zout en rasp er op het bord wat Parmezaanse kaas overheen.

Tip !! Bewaar wat van het afgegoten water en gebruikt dit om de pasta wat smeuïger te maken. Genieten maar van deze frisse, romige pasta met een stevige bite!

 

BVH weer of geen weer omelet

Guur, guur, guur.  Zwiepende takken lanceren met grote precisie flinke druppels nattigheid in gezicht en nek. Kraag omhoog, sporttas enigszins beschermend om de boel droog te houden. Nog een paar meter, de deur van de Sosefhal, en binnen. Even niet leuk maar binnen is binnen. Weer of geen weer, badmintonsport stoort zich niet aan de grillen van het weer.  Geen afgelastingen of winterstop. Badmintonners zijn bikkels.

omeletTijdens de training en het komende spel is de teruggang, einde avond, nog ver van bed. Toch gaat die komen. Gebogen om de nattigheid zoveel mogelijk te ontlopen. Stap voor stap en plassen mijdend. Maar thuis wacht misschien troost. Tenminste als je de thuisbasis zo gek kan krijgen om voor jouw de volgende omelet in elkaar te steken. Voldoende groot om mee-eters te dulden.

Benodigdheden (te koop bij de Inside sponsors)

Ongeveer 100 gr beetgare pasta (overschot) – 1 struikje witlof – 4 champignons – 1 uitje – 4 kerstomaatjes – peper en zout – lepeltje mosterd – 4 verse eieren – scheut room – wat boter – peterselie

  • Champignons in schijven snijden. Witlof grof snijden. Ui halveren en in plakken snijden. Tomaatjes halveren.

  • Klop eieren , room en mosterd goed op. Maak op smaak met peper en zout.

  • Stoof de witlof, ui en champignon in een beetje boter. Voeg de pasta toe. Als laatste de kerstomaatjes.

  • Direct daarna de eimassa erover verdelen en laat dit zachtjes stollen tot de omelet gaar is.

Bestrooi met wat de peterselie en serveer met een dikke snee grof boerenbrood.

 

Duurzaam BVH

In onze super bedachtzame wereld letten we ook op de kleintjes. Geen verspilling, groene stroom en cradle to cradle. Wat dat betreft loopt BVH zijn tijd ruim voorop. Buiten veel groen in onze shirts is BVH bewust spaarzaam.

Onder in de BVH kast in de hal staat al jaar en dag een doos veren shuttles die de naam niet eens meer mogen dragen. De hele doos komt nog uit de periode dat BVH teams verplicht met deze shuttles moesten spelen. Een duurzaam gegroende geest heeft de gesneuvelde shuttles bewaart voor andere tijden.

Onderstaande fotostrip geeft de weg voor een tweede leven voor een groot deel van de shuttles. Geïnspireerd. Vraag de zaalwacht naar een handjevol om het hergebruik te starten.

knutsel

 

BVH herstelcake

Voor de jeugd, senioren, en recreanten is einde seizoen een stressie tijd aan waarin van alles met badminton strijd om een plekje in de privé agenda. Competitie, toernooien, clubkampioenschappen, een grote waterval van  activiteiten. Die ook nog eens gaat vreten aan de beschikbare energie. Om onze sporters tegemoet te komen is hier een recept die wonderen kan verrichten. Snel herstel na een game of wedstrijd spreekt iedereen wel aan. Bakken en smikkelen maar voor de recuperatie en een puntje meer op de competitie ladders.

De ingrediënten voor de eenvoudige cake: 125 gram zachte margarine—200 gram fijne kristalsuiker—200 gram zelfrijzend bakmeel—4 eetlepels melk—2 grote eieren—Geraspte schil van 1 citroen.

De ingrediënten voor de wonder herstel topping: 4 eetlepels citroensap—4 eetlepels poedersuiker.

Bekleed een 1 liter cakevorm met bakpapier. Verwarm de oven voor op 180°C (stand 5). Gebruik niet de turbo of andere oventrucjes.

Klop eerst de margarine samen met de suiker tot een lichte crème. Ga door met kloppen en voeg een voor een de eieren toe. Als het ei in de crème is opgenomen, het bakmeel, citroenschil en de melk toevoegen en er flink doorheen kloppen. Een eenvoudiger manier is om alles in een keer in de “foodprocessor” te mikken en even flink laten draaien.

Stort nu het cakebeslag in de beklede cakevorm. Tik de opgesloten luchtbellen uit het beslag. Bak de cake in de voorverwarmde oven. Na 40 á 45 minuten moet de cake gaar zijn. Controleer dit met een saté- of cocktailprikker. Steek de prikker in de cake. Komt de prikker er schoon uit dan is de cake gaar.

Meng de citroensap met de poedersuiker en schenkt het onmiddellijk over de hete cake. Laat de cake in de bakvorm afkoelen.

Serveer deze cake na elke badmintonmatch, geniet en start hiermee de voorbereiding voor de volgende match!